Die Welt ist voller Geheimnisse: auf der Suche nach anspielbaren Titeln von “Burundi Black” wird mir unter anderem Peter Alexanders (ja, der Peter Alexander) “Wenn ich mit meinem Dackel von Grinzing heimwärts wackel” von iTunes angeboten. Ich wusste nicht, dass es so einen Titel gibt, aber ich weiß noch viel weniger, wie ich einen Dackel in Grinzing und den Alexander Peter mit Trommeln aus Burundi zusammenkriege?!?!?
Apropos: Burundi Black war ein krasser Fall von Musikstilklau aus den 70ern – siehe NY Times Artikel von 1981 zu Cultural Appropriation im Brit Pop jener Zeit:
“The appropriation of the so-called ”Burundi beat” by Bow Wow Wow, Adam and the Ants, and several other British bands poses yet another moral conundrum. The original source of this ”tribal” rhythm is a recording of 25 drummers, made in a village in the east African nation of Burundi by a team of French anthropologists. The recording was included in an album, ”Musique du Burundi,” issued by the French Ocora label in 1968. It is impressively kinetic, but the rhythm patterns are not as complex as most African drumming; they are a relatively easy mark for pop pirates in search of plunder. During the early 70’s, a British pop musician named Mike Steiphenson grafted an arrangement for guitars and keyboards onto the original recording from Burundi, and the result was ”Burundi Black,” an album that sold more than 125,000 copies and made the British best-seller charts.”
Hier ein Teil dieses Klaus:
Trommeln ist inzwischen ein Politikum in Burundi, und einige der weltweit aktiven Gruppen von Burundian Drummers haben Probleme in Burundi nach einer Gesetzesänderung vor einigen Jahren – hier mehr.
Burundian Drummers beim Tumaini Festival, November 2017 – Dzaleka Refugee Camp, Malawi
Burundian Drummers beim Lake of Stars Festival 2019, Malawi